Boekenpraat: Voor de leeuwen (Mesu Andrews)

Jeruzalem, 605 voor Christus. Abigaïl is een jong meisje dat als gevangene wordt meegevoerd naar Babylonië. Abigaïl probeert te overleven en ontdekt al snel dat ze het ‘treft’ met de taak die ze krijgt. Ze krijgt de opdracht om voor de jonge prins Daniël en zijn vrienden te zorgen. Abigaïl moet ervoor zorgen dat deze jongens gezond zullen opgroeien, zodat hun wijsheid later gebruikt kan worden om de heersers van Babel te adviseren.

Door wreed geweld worden de levens van Daniël en Abigaïl gescheiden. Abigaïl probeert te overleven in een wereld waar vrouwen als minderwaardig worden gezien en worden misbruikt. Als ze na jaren Daniël weer ontmoet, blijkt hun liefde nog steeds te bestaan, maar verder zijn hun levens totaal verschillend geweest.

Daniël vertrouwt op zijn God. Abigaïl weet niet meer of ze de God van Daniël nog wel kan vertrouwen. Als alle relaties onder druk komen te staan en het gevaar van oorlog op de loer ligt, worden Daniël en Abigaïl teruggeworpen op zichzelf en op God.

Verhaal uit de tijd van de Bijbel
Het verhaal in ‘Voor de leeuwen’ is gebaseerd op het Bijbelboek Daniël en vertelt over de periode dat Daniël in ballingschap in Babel leefde. Het boeiende daarvan vind ik dat de Bijbel zo heel erg ‘tot leven komt’. Je leeft je in in die tijd en voelt de spanningen en gevaren. Het zet de bekende verhalen in een andere context.

Bij dit boek had ik het idee dat er wel erg veel personages en gebeurtenissen extra waren verzonnen om alles tot een goed lopend verhaal te maken. Abigaïl is een boeiende vrouw, maar haar personage is aan het verhaal toegevoegd. Mooi om een tijdsbeeld te vormen, maar ik heb bij dit boek het idee dat de toegevoegde personages en gebeurtenissen afdoen aan de waarheid van dit verhaal. Jammer, want daardoor is het lastig te bepalen wat feit en fictie is en is het boek soms moeilijk te volgen.

Liefdesverhaal vol vertrouwen
‘Voor de leeuwen’ is een roman die draait om liefde en vertrouwen. Het gaat om de liefde tussen Abigaïl en Daniël en om de liefde van en voor God. Een indringend, ontroerend, romantisch verhaal uit heel erg oude tijden dat steeds verspringt tussen diverse periodes uit het leven van Daniël en Abagaïl.

‘Voor de leeuwen’ is een Bijbelse roman van Mesu Andrews over de profeet Daniël. Aan de hand van diverse gedeelten uit de Bijbel en door Mesu Andrews toegevoegde personages en gebeurtenissen wordt het verhaal van de periode van Daniël in Babel verteld. Een indringend, romantisch en ontroerend verhaal, dat een inkijkje geeft in het leven in de tijd van de Bijbel. Helaas is erg onduidelijk wat waarheid is en waar Mesu Andrews zelf dingen heeft toegevoegd. Dat kan voor verwarring zorgen bij het lezen. Ik heb het boek graag gelezen, maar had liever gehad dat het zich had afgespeeld in de tijd van de Bijbel (omdat het daar een prachtig beeld van geeft) zonder dat het verweven is met een bestaand heel bekend verhaal. Feiten en fictie lopen nu naar mijn mening te veel door elkaar, wat afbreuk doet aan de kracht van het verhaal.

Meer informatie over Voor de leeuwen

Koop ‘Voor de leeuwen’ bij bol.com.

Titel: Voor de leeuwen
Mesu Andrews
Vertaald door Susanne Castermans-Nelleke
KokBoekencentrum
Bijbelse roman
447

5 gedachten over “Boekenpraat: Voor de leeuwen (Mesu Andrews)

1. Oeh, dat is altijd lastig, als feit en fictie te veel door elkaar lopen. Ik lees ook wel eens boeken waar fictieve figuren zijn ‘toegevoegd’ aan belangrijke historische gebeurtenissen en situaties (oa Een Groene Bloem en Met de Noorderzon), maar daarin staat achterin altijd een uitlegje wat feit is en wat fictie. Misschien dat de auteur en/of de uitgever dat nog als feedback-punt mee kunnen nemen?

Like

1. Ja, het staat wel achterin, maar dan nog vind ik het niet duidelijk genoeg. Personen zijn toegevoegd, gebaseerd op… Eh, zijn ze nou toegevoegd of toch historisch kloppend?

Like