Boekenpraat: De weg naar huis (Beverly Lewis)

Centreville/Lancaster County, 1977-1978. De jonge Amish-vrouw Lena Rose is intens verdrietig na het plotselinge overlijden van haar beide ouders. Naast het verdriet om het verlies van haar ouders is Lena vooral verdrietig omdat zij en haar negen broertjes en zusjes niet bij elkaar kunnen blijven. Ze zullen allemaal bij andere gezinnen onder worden gebracht. Lena voelt zich als oudste zus verantwoordelijk voor haar broertjes en zusjes en met name voor haar jongste broertje Chris.

Als blijkt dat Lena zelf niet in Centrevile kan blijven, maar naar familie in Lancaster County moet, vindt ze dat heel moeilijk. Ze laat het graf van haar ouders en al haar familie en vrienden achter. Ze weet dat het maar tijdelijk is en dat ze terug zal komen, maar het verdriet is groot.

In Lancaster County wordt Lena met open armen ontvangen. Ze voelt zich welkom, maar wil zich tegelijk niet binden aan de mensen daar, want haar thuis is in Centreville, bij haar broertjes en zusjes. Toch voelt ze hoe ze steeds meer onderdeel wordt van de gemeenschap in Lancaster County en verward vraagt Lena zich af waar haar thuis dan is. Is dat in Lancaster County of bij haar broertjes en zusjes in Centreville?

De vaste ingrediënten van een boek over Amish
Boeken met een Amish-hoofdpersoon hebben vaak dezelfde ingrediënten: een grote familie, vrienden, een rotsvast geloof, hofmakerij en de eigen taal.
Ook in dit boek zijn al die ingrediënten aanwezig en in die zin is het boek vrij voorspelbaar, maar dat vind ik bij Beverly Lewis ook juist de kracht van haar boeken. De Amish leiden een leven dat wat eentonig lijkt voor mij als buitenstaander, maar dat me tegelijkertijd fascineert. Dat zorgt ervoor dat ik dit boek, net als de andere boeken van Beverly Lewis, fijn vond om te lezen.

Doordat Lena Rose naar een ander kerkdistrict gaat, geeft dit boek een wat breder beeld dan alleen de gemeenschap thuis. Dat vond ik een fijne toevoeging. Daarnaast is Lena Rose een lieve, herkenbare meid, die je makkelijk in je hart sluit. Een heel persoonlijk punt is dat ik altijd erg geniet van de Amish-taal en in dit boek komt die taal veelvuldig voor.

Zoeken naar een levensweg na/met verdriet
Al in het begin van het boek sterven de beide ouders van Lena. Dat intense verhaal en het verdriet dat Beverly Lewis je als lezer duidelijk laat voelen, zorgde ervoor dat ik al snel geraakt was.
Bij de Amish staat direct de hele gemeenschap klaar om de rouwenden te steunen, maar dat kan niet voorkomen dat Lena op zoek moet naar een nieuwe levensweg met haar intense verdriet. Hoewel rouw niet de boventoon voert in het boek, laat Beverly Lewis op een mooie manier zien hoe rouw allesoverheersend kan zijn en tegelijkertijd vreugde niet uitsluit.

In de roman ‘De weg naar huis’ van Beverly Lewis zoekt de jonge Amish-vrouw Lena Rose een manier om haar leven in te richten na het plotselinge verlies van haar beide ouders. Ze laat haar familie en vrienden achter en verblijft bij familie in een ander kerkdistrict, waar ze leert dat rouw geen uitsluiting van vreugde betekent en wat vriendschap is.
Het boek kent de vaste ingrediënten van een roman over een Amish-hoofdpersoon en is in die zin voorspelbaar. Dat vond ik niet hinderlijk, omdat Beverly Lewis een prachtig verhaal vertelt over rouw en vreugde en over een hoofdpersoon die je in je hart kunt sluiten.
Misschien geen boek voor een breed lezerspubliek, maar zeker wel voor alle liefhebbers van christelijke romans en in het bijzonder voor de liefhebbers van de boeken van Beverly Lewis.
⭐️⭐️⭐️⭐️

Meer informatie over De weg naar huis