Boekenpraat: De afdeling (Tammy Cohen)

Kort nadat Hannah is opgenomen in een psychiatrische kliniek gebeuren er daar vreemde dingen. Twee andere cliënten plegen zelfmoord, maar Hannah is ervan overtuigd dat het geen zelfmoord was. Haar behandelaren maken zich zorgen om de denkbeelden van Hannah, waardoor ze soms ook aan zichzelf gaat twijfelen.

De familie van Hannah reageert wisselend op haar stelling dat de cliënten vermoord zijn. Hannah doet er alles aan om hen en het medisch personeel te overtuigen van haar gelijk, maar hoe meer ze haar best doet, hoe minder mensen haar geloven. Wat kan ze doen om een volgende moord te voorkomen en hoe zorgt ze ervoor dat mensen haar niet zien als paranoïde, maar geloven wat ze zegt?

Spannend, vlot lezend boek
‘De afdeling’ is geschreven vanuit verschillende perspectieven. Hannah en haar moeder Corinne hebben de hoofdrol, maar af en toe is er ook een hoofdstuk geschreven vanuit een hulpverlener. Deze afwisseling van perspectieven staat heel duidelijk aangegeven en is daardoor ook niet storend. Het boek leest vlot en het verhaal is spannend. Vanaf het begin voel je dat er iets niet klopt in de kliniek waarin Hannah is opgenomen. Tammy Cohen bouwt het verhaal op zo’n manier op dat je een gevoel van beklemming overvalt als steeds duidelijker wordt dat er iets mis is, maar dat er niets aan gedaan kan worden. Uiteindelijk bereikt het verhaal de climax, maar ook na de climax wordt het nog op een spannende, onvoorziene manier ‘afgebouwd’.

Het leven in de psychiatrie
Tussen de regels door vertelt ‘De afdeling’ ook het één en ander over het leven in een psychiatrische kliniek. Groepssessies en sessies creatieve therapie komen aan bod, maar ook lolletjes die de cliënten onderling met elkaar hebben. Het boek draait vooral om het uitzoeken van wat er gebeurd is met de twee bewoners die zelfmoord hebben gepleegd, maar het dagelijkse leven in de kliniek maakt het boek wat luchtiger en hier en daar ook grappig.
Hannah heeft zelf een aandoening die vrij weinig voorkomt en die een originele invalshoek vormt voor een boek.

Kort nadat Hannah is opgenomen in een psychiatrische kliniek plegen twee cliënten zelfmoord. Hannah is er echter van overtuigd dat het geen zelfmoord, maar moord was en wil de zaken oplossen. Punt is echter dat niemand haar gelooft en dat men haar ideeën aanziet voor paranoia.
Tammy Cohen bouwt de spanning in de thriller ‘De afdeling’ langzaam op en je krijgt als lezer het beklemmende gevoel dat je moet ingrijpen om meer misstanden in de kliniek te voorkomen. Daarnaast komt ook het dagelijks leven in de kliniek aan de orde. Dat geeft het boek wat luchtigheid. Hier en daar weet Cohen ook humor in het verhaal te stoppen, ondanks de ernst van het verhaal en de plek waar zich dat afspeelt.
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Meer informatie over De afdeling

Koop ‘De afdeling’ bij bol.com.

Titel: De afdeling
Tammy Cohen
Vertaling: Els Franci-Ekeler
Boekerij
Thriller
351

7 gedachten over “Boekenpraat: De afdeling (Tammy Cohen)

1. De plot klinkt niet zo origineel vind ik. Maar goed, dat hoeft natuurlijk geen punt te zijn. Soms is het prima als een plot weinig verrast omdat het verhaal goed geschreven is.

Geliked door 1 persoon

1. Hij is origineler dan je op basis van de beschrijving zou denken! Maar als je dat in de recensie bespreekt, gooi je er spoilers in die het verhaal verpesten. Dus ik snap wel dat Naomi zo algemeen blijft.

Like