Boekenpraat: Als alles is gezegd (Anne Griffin)

Ierland, 2014. De 84-jarige Maurice Hannigan zit in het hotel dat in zijn leven een grote rol heeft gespeeld, maar waar hij liever niet komt. Terwijl hij aan de bar zit, laat hij zichzelf vijf keer een drankje inschenken. Bij ieder drankje denkt hij terug aan iemand die belangrijk is geweest in zijn leven. Gevoelsmatig vertelt hij over deze personen aan zijn zoon die in Amerika woont.

Twee jaar geleden is de vrouw van Maurice Hannigan overleden en sindsdien weet hij niet goed meer wat de zin van zijn leven is. Nog één keer wil hij terugblikken en dan wil hij op zoek naar zijn vrouw.
Hij heft het glas op zijn broer, zijn schoonzus, zijn dochtertje dat niet bleef leven, zijn zoon in Amerika en zijn vrouw. Op deze manier blikt hij terug op zijn leven. Een leven waarin hij het moeilijk heeft gehad op school en in zijn werk als kind. Maar ook een leven waarin hij het als volwassene ‘heeft gemaakt’. Maar wie en wat blijven aan het eind van zo’n lang leven over?

Boeiende persoonlijkheid
Maurice Hannigan komt in dit boek over als een boeiende persoonlijkheid die weet wat hij wil. Naarmate meer van zijn levensverhaal duidelijk wordt, wordt duidelijk dat zijn leven diverse hobbels heeft gekend. Op school voelde hij zich dom, omdat hij niet kon lezen. Hij steunde op zijn oudere broer, maar die stierf op jonge leeftijd. Vervolgens lijkt het leven Maurice alleen nog maar tegenslagen te brengen. Tot alles verandert. Op een boeiende manier vertelt Anne Griffin hoe een veelbewogen leven een mens tekent en hoe de loop van het leven een mens en zijn gedachten, gevoelens en ideeën vormt.

Maurice Hannigan is een man die auteur Anne Griffin op zo’n manier neerzet dat je je vastklampt aan zijn verhaal en alles wil weten over zowel de hoogte- als de dieptepunten van zijn leven.

Zwaarmoedig, maar mooi
Hier en daar heeft het verhaal in ‘Als alles is gezegd’ een zwaarmoedig tintje. Vanwege de stemming van Maurice, maar ook vanwege het feit dat als een donderwolk het eind van de avond boven het verhaal hangt. Het is eigenlijk vanaf het begin al duidelijk wat er die avond zal gebeuren en toch blijft het spannend of echt zal gebeuren wat je vanaf het allereerste begin vermoedt.

Ondanks de soms wat zwaarmoedige sfeer vond ik het verhaal zo boeiend en indrukwekkend en Maurice Hannigan zo’n indrukwekkende man, dat ik ‘Als alles is gezegd’ geboeid tot het einde heb gelezen en het boek uiteindelijk met een geëmotioneerde zucht sloot.

In de roman ‘Als alles is gezegd’ van Anne Griffin blikt de 84-jarige Maurice Hannigan terug op zijn leven. Hij doet dit door te proosten op vijf mensen die in zijn leven belangrijk zijn geweest. Het boek laat een man met een sterke wil en een boeiende persoonlijkheid zien. Hoewel het verhaal (en Maurice) soms wat zwaarmoedig is, is het vooral prachtig en soms zelfs ontroerend. Boeiend tot het laatste moment. Aanrader!

Meer informatie over Als alles is gezegd

Koop ‘Als alles is gezegd’ bij bol.com.

Titel: Als alles is gezegd
Anne Griffin
Vertaald door Erica Disco
HarperCollins
Roman
288

7 gedachten over “Boekenpraat: Als alles is gezegd (Anne Griffin)

1. Klinkt goed, maar ik houd iets minder van verhalen in retrospect, dus van mensen die terugkijken op hun leven. Ik heb liever dat dingen nu gebeuren in boeken : )

Geliked door 1 persoon

2. Klinkt zeker als een mooi boek. Jammer genoeg kan ik niet meer lezen vanwege concentratie en vol hoofd. Heb mijn minibieb paar dagen geleden weer bijgewerkt en er zaten mooie boeken bij. Ook waren er boeken bijgekomen. Leuk dat het goed gebruikt wordt. Ik hoop dat je goede Pinksterdagen achter de rug heb. Wat een gek weer he. Het mooie weer kan nu toch echt niet meer ver weg zijn.

Like

1. Zo balen is dat, als je vanwege concentratie niet meer kunt lezen. Gelukkig haal je wel plezier uit je minibieb!

Like