Boekrecensie: Geheimen, leugens en kluisje 62 (Lil Chase)

Maya is een nieuwe leerling op Mount Salwyn. Op haar eerste schooldag komt ze bij het kluisje dat haar wordt toegewezen. Als ze het kluisje opent, komen allerlei briefjes haar tegemoet. Als Maya ze leest, blijkt het te gaan om geheimen van de leerlingen op Mount Salwyn. Alle geheimen worden namelijk al jaren toevertrouwd aan kluisje 62. Nu is dat kluisje van Maya. Met al die geheimen heeft ze macht in handen. Zal ze de geheimen gebruiken om leerlingen te helpen of zal ze de geheimen inzetten om zichzelf populair te maken? Dat laatste klinkt heel aantrekkelijk, want op haar vorige school werd ze gepest en dat wil ze niet nog een keer. Maar wat heb je als dertienjarige eigenlijk nodig om populair te worden?

Een boek met een diepere laag
In eerste instantie lijkt ‘Geheimen, leugens en kluisje 62’ te draaien om de geheimen die zijn toevertrouwd aan kluisje 62. Die geheimen spelen ook een grote rol in het verhaal, maar er is meer. Dit verhaal draait ten diepste om pesten en populair zijn. Op treffende wijze weet auteur Lil Chase te beschrijven wat pesten met een jongere kan doen, maar tegelijkertijd beschrijft de auteur heel indrukwekkend wat leerlingen soms allemaal (moeten) doen om populair te zijn. Achter elke leerling blijkt een verhaal schuil te gaan en die verhalen komen prachtig uit in dit boek. Kun je populair zijn als je eigenlijk bevriend wilt zijn met iemand die niet populair is? En wat als je ineens ‘mag’ horen bij het populaire clubje, maar dat eigenlijk toch niet zo geweldig blijkt te zijn? Dat zijn allemaal vragen waar dit boek om draait. Het blijft echter wel steeds een verhaal en is nergens belerend. Een verhaal dat op mij diepe indruk heeft gemaakt en dat ik elke tiener aanraad om te lezen.

‘Geheimen, leugens en kluisje 62’ van Lil Chase is een jeugdboek voor jongeren van 12-15 jaar. Het gaat over Maya. Op haar eerste dag op haar nieuwe school komt ze erachter dat in haar kluisje alle geheimen van de leerlingen worden bewaard. Ze vindt briefjes met daarop allerlei geheimen. Die geheimen geven haar -de op haar vorige school gepeste leerling die nu populair wil zijn- macht. Hoe zal ze ze gebruiken?
Dit jeugdboek maakte op mij diepe indruk. Het draait om de geheimen die in het kluisje zitten, maar draait ook om zoveel meer dan dat. Dit is een boek over gepest worden en populair willen zijn en wat dat populair zijn kost. Een boek dat tieners zal aanzetten tot nadenken, zonder dat het ook maar ergens belerend is. Het heeft een vleugje spanning, maar is vooral een ontzettend krachtig verhaal over jezelf (durven) zijn en de juiste keuzes maken.
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Meer informatie over Geheimen, leugens en kluisje 62

Koop dit boek bij bol.com.