Boekenpraat: Help! Mam is verliefd (Mirjam Schippers)

Vier jaar geleden overleed de vader van de nu dertienjarige Fleur. Nu is haar moeder verliefd op Julian, een weduwnaar met drie kinderen. Fleur vindt het lastig. Ze gunt haar moeder wel het geluk, maar betekent de nieuwe verliefdheid dat haar moeder Fleurs vader vergeten is? Wat betekent deze verliefdheid voor Fleur en haar tweelingbroer en haar zusjes?

Fenna (12 jaar), de dochter van Julian, vindt de verliefdheid van haar vader ook spannend. Fenna is een verlegen meisje en ze vindt de kennismaking met de nieuwe vriendin van haar vader én haar vier kinderen eng. Zullen ze het met elkaar kunnen vinden? De twee gezinnen gaan samen op vakantie om elkaar beter te leren kennen. Fenna en Fleur blijken het uitstekend met elkaar te kunnen vinden. Samen kunnen ze hun hobby’s delen, maar de tieners blijken ook veel herkenning bij elkaar te vinden in hun herinneringen en hun verdriet.

Herkenbare rouw bij tieners
De tienermeiden Fleur en Fenna zijn de hoofdpersonages in ‘Help! Mam is verliefd’. Allebei de meiden hebben op jonge leeftijd te maken gekregen met rouw, toen één van hun ouders overleed. Vervolgens komen beiden in de knel met hun gevoelens als de overgebleven ouder een nieuwe liefde ontmoet.

In het boek is aandacht voor rouw en het thema is voor mij herkenbaar, omdat ik als tiener mijn vader verloor. De vragen van Fleur en Fenna zijn voor mij herkenbaar. Er is de liefde voor de overleden ouder en tegelijkertijd het besef dat het leven doorgaat. De twee meiden komen in het boek iets ouder over dan ze zijn, maar dat vond ik niet storend en juist volkomen logisch, gezien alles wat ze hebben meegemaakt.

Het boek raakte me, juist vanwege het feit dat ik me kon identificeren met Fleur en Fenna. Dat is vanwege de thematiek, maar ook omdat de personages echt tot leven komen. Ze hebben hobby’s die veel tienermeiden tegenwoordig hebben en het dagelijks leven is op een heel natuurlijke manier in dit boek verweven.

Inkijkje in het (christelijke) gezinsleven
Fleur en Fenna zijn tieners die elke dag naar school gaan en die daardoor een heel gewoon, alledaags leven hebben. Ze groeien op in liefdevolle gezinnen, maar die gezinnen zijn toch anders door het verlies van een ouder. Doordat het boek een inkijkje geeft in het dagelijks leven, lijk je al snel onderdeel te worden van de gezinnen. Je eet mee, voelt mee, lacht mee, huilt mee en rouwt mee. Voor veel christelijke tienermeiden zal het dagelijks leven herkenbaar zijn.

‘Help! Mam is verliefd’ van Mirjam Schippers is een Young Adult over tieners die te maken hebben gekregen met het verlies van een ouder. Een boek dat op een prachtige manier ingaat op het leven dat ‘gewoon’ doorgaat. Tegelijk besteedt het boek aandacht aan de grote vragen die komen kijken bij zo’n verlies, omdat het leven toch niet zo ‘gewoon’ doorgaat.
Dit boek zal denk ik veel tieners die met dezelfde vragen worstelen als de hoofdpersonages kunnen helpen. Ze zijn niet alleen in hun vragen, maar het hoort erbij. Een boek dat vooral geschikt is voor (christelijke) tienermeiden. Het thema is soms heftig, maar omdat het boek een heerlijk inkijkje geeft in het dagelijkse gezinsleven wordt het niet te ‘zwaar’ en zal het ook meiden aanspreken die niet met dit thema te maken hebben (gehad).

Meer informatie over Help! Mam is verliefd

Koop ‘Help! Mam is verliefd’ bij bol.com.

Titel: Help! Mam is verliefd
Mirjam Schippers
De Banier
Young Adult – christelijke roman
272

10 gedachten over “Boekenpraat: Help! Mam is verliefd (Mirjam Schippers)

1. En ook op mijn verlanglijstje staat dit boek.
    De boeken van Mirjam vind ik mooi en ik ben toch echt geen young adult meer….

Like

2. Ben het ook aan het lezen, maar kwam er minder goed en snel in als in haar andere boeken. Weet niet precies waar dat aan ligt. Overigens is dat gezinsleven niet perse christelijk, behalve dan het bijbellezen. Maar verder is het niet anders als vroeger bij mij thuis. Ben nu ook Lijmen van Mirjam Schippers aan het lezen.

Like

1. Misschien had het iets te maken met het feit dat Fleur en Fenna qua naam veel op elkaar lijken? Dat was bij mij de eerste hoofdstukken even lastig. Over wie was ik aan het lezen? Ik had een briefje gemaakt met de personages (staan voorin op een rij, maar op e-reader vind ik dat niet handig kijken, dus ik had het even op een los briefje gezet), maar dat briefje had ik eigenlijk alleen maar helemaal in het begin nodig.

Like