Boekenpraat: Van naald tot draad (Tricia Goyer & Sherry Gore)

Joy Miller groeide op in een Amish gezin en voor haar staat vast dat dit het leven is dat ze wil leiden. Ze wil een goede vrouw en moeder worden. In tegenstelling tot haar zussen heeft ze niet allerlei grote dromen, maar ze houdt van het eenvoudige, dagelijkse leven van de Amish.

Dan komt er een filmploeg naar Pinecraft, waar Joy woont. De gemeenschap wil niets te maken hebben met de film over de Amish die de ploeg komt opnemen. Toch lijkt Joy er niet aan te ontkomen. Keer op keer ontmoet ze de regisseur en als Joy ontdekt dat ze geld -dat heel hard nodig is voor een behandeling van haar vader- kan verdienen door voor de regisseur te gaan werken, komt ze voor lastige keuzes te staan.

Joy wil graag kostuums maken voor de televisieserie die wordt opgenomen, maar ze weet ook dat ze de liefde van haar vriend Matthew zal ‘verspelen’ door mee te werken aan het televisieprogramma. Die liefde van Matthew wil Joy niet kwijt, want ze wil niets liever dan een goede Amish vrouw zijn en toch is Joy er zeker van dat ze moet gaan werken voor de televisieserie. Maar die keuze brengt verdrietige gevolgen met zich mee.

De ‘strijd’ tussen de regels en eigen inzichten
In ‘Van naald tot draad’ kiezen Tricia Goyer en Sherry Gore voor een wat andere inslag dan in de eerste twee delen van de serie ‘De taartenwinkel van Pinecraft’. In deze derde roman komt heel duidelijk het verschil tussen de leefwereld van de Amish en de buitenwereld aan de orde.
Maar wat op mij nog meer indruk maakte, was de manier waarop de auteurs de strijd binnen de Amish gemeenschap beschrijven. Joy kiest ervoor om voor een televisieserie te gaan werken. Zij voelt zich vrij dat te doen en doet dat ook om God te dienen. De rest van de gemeenschap ziet dat echter anders. Door de verhaallijn van de verkering van Matthew en Joy komt die innerlijke strijd binnen de gemeenschap heel mooi aan bod.

Het derde zusje Miller
Joy is het derde zusje Miller waarover een boek is geschreven. In de eerste twee delen van de serie kwam zij al zijdelings aan bod en in dit deel speelt zij de hoofdrol. Joy is een ‘typisch Amish meisje’ en tegelijkertijd ook weer niet. Zij kijkt verder dan de regels van de gemeenschap en probeert te leven zoals God dat van haar vraagt, ook als dat ervoor zorgt dat anderen haar keuzes niet begrijpen.
De verhaallijn in dit boek is verfrissend en origineel en dat komt mede door de tegenstrijdigheden in de gedachten en gevoelens van Joy. Joy is een personage waar ik erg van genoten heb!

In ‘Van naald tot draad’ maak je kennis met Joy Miller, die droomt van een leven als goede Amish vrouw en moeder. Maar als er een filmploeg neerstrijkt in het rustige Pinecraft, komen de ideeën van Joy op losse schroeven te staan. Ze wil haar (verliefde) hart volgen, maar ook God dienen en die twee lijken niet samen te kunnen gaan.
Tricia Goyer en Sherry Gore kiezen door de verhaallijn van de televisieploeg een verfrissende insteek, in een boek dat makkelijk leest. Het laat op indrukwekkende wijze iets zien van het verschil tussen een Amish gemeenschap en de buitenwereld, maar vooral over de innerlijke strijd in de gemeenschap en in een Amish hart. Een roman met een overduidelijke christelijke invalshoek, die vooral geliefd zal zijn bij christelijke lezers.
⭐️⭐️⭐️⭐️

Meer informatie over Van naald tot draad

Titel: Van naald tot draad – De taartenwinkel van Pinecraft III