Boekrecensie: De 20 (Sam Holland)

20, 19, 18… Een moordenaar telt af. Rechercheur Adam Bishop schrikt als hij de getallen boven de gevonden lichamen ziet. Wat is deze moordenaar van plan? Gaat hij van 20 naar 0? Adam heeft geen idee in welke hoek hij het moet zoeken, maar dan krijgt hij een aanwijzing van dr. Romilly Cole: 25 jaar geleden vond hetzelfde plaats. Ook toen telde de dader af. De dader zit vast, maar dit lijkt verdacht veel op de situatie van toen. Bovendien maakt de moordenaar het nu heel persoonlijk. De teller komt steeds meer in de buurt van 0. Wie kan hem stoppen?

Gruwelijk (en) spannend, maar ingewikkeld boek
De zaak waar rechercheur Adam Bishop in ‘De 20′ aan werkt is gruwelijk en het boek is dan ook gruwelijk spannend. Je voelt hoe de dader steeds meer in de buurt van zijn doel komt. Maar wie is deze dader en wie kan hem stoppen? De zaak van 25 jaar geleden speelt ook een rol in het boek. Het verhaal blikt soms terug in de tijd, maar dan is niet altijd duidelijk over wie het gaat. Bovendien is heel af en toe ineens de dader aan het woord. En hoewel de sprongen in de tijd worden aangegeven, was dit voor mij soms verwarrend. Ik had het verhaal liever anders opgebouwd gezien. Aan het einde van het verhaal kwamen de verhaallijnen samen en begon ik weer echt van het boek te genieten. Ik heb de laatste 200 pagina’s in één keer gelezen, zo goed wist auteur Sam Holland de spanning rond de zaak op te bouwen.

Voorspelbare dader?
Hoewel de daadwerkelijke dader voor mij een verrassing was, was de hoek waaruit die dader kwam dat voor mij (helaas) niet. Auteur Sam Holland kiest ervoor om in dit boek een ‘fout’ te maken die meerdere thrillerschrijvers maken. Ze maakt de zaak persoonlijk voor de rechercheurs. Ik vind dat persoonlijk toch altijd een beetje een afknapper. Laat de rechercheur aan de zaak werken en betrek zo iemand niet altijd persoonlijk overal bij.

In de thriller ‘De 20’ van Sam Holland telt een moordenaar af van 20 naar 0. Het ene na het andere lichaam wordt gevonden. Kan rechercheur Adam Bishop de dader stoppen voor de hele lijst met slachtoffers is ‘afgewerkt’?
Auteur Sam Holland vertelt met ‘De 20’ een gruwelijk (en) spannend verhaal. Het begon voor mij wat verwarrend door een verhaallijn uit het verleden die in het boek verweven is, maar als de verhaallijnen samenkomen, ontstaat een ijzersterk plot. Helaas kwam de dader uit een voor mij voorspelbare hoek, wat voor mij wat afdeed aan hoe goed ik dit verhaal vond. Al met al een thriller die ik graag heb gelezen, maar die ook wel wat minpuntjes had voor mij.
⭐️⭐️⭐️

Meer informatie over De 20

Koop ‘De 20’ bij bol.com.

Titel: De 20
Sam Holland
Vertaling: Ingrid Zweedijk
HarperCollins
Thriller
383

10 gedachten over “Boekrecensie: De 20 (Sam Holland)

1. Ik heb dit boek zo vaak voorbij zien komen, dat het me wel nieuwsgierig maakt.
    PS: Sam Holland is een vrouwelijke auteur. 😉

Geliked door 1 persoon

2. Omdat het vanuit het perspectief van een detective is geschreven lijkt me dit niet zo’n leuk boek voor mij, hoewel het wel superspannend klinkt. Maar als ik dan ook nog over de tijdsprongen lees, tsja, dan wordt dit ‘m niet : )

Geliked door 1 persoon

3. Hmm, ik stond niet afwijzend tegenover het boek, maar nu wel. En ik vind dat we maar (weer) eens een lijstje met afknappers in thrillers moeten gaan maken.

Like