Boekenpraat: Het tegendeel van verdriet (Susan Meissner)

1918 – Evelyn (15), Maggie (12) en Willa (7) verhuizen met hun ouders naar Philadelphia. Ze groeiden op in een klein dorpje, maar na het verlies van hun babybroertje hebben hun ouders besloten naar de stad te verhuizen. Vader Bright gaat daar aan de slag als begrafenisondernemer. Maggie vindt dat een intrigerend vak en is heel geïnteresseerd in wat zich achter de gesloten deuren van het rouwcentrum afspeelt. Haar ouders hebben die ruimtes echter aangewezen als verboden gebied. En toch…

Als het gezin net gewend is aan het leven in Philadelphia, verandert opnieuw alles. Vader wordt opgeroepen om zich in te zetten voor de Eerste Wereldoorlog en de Spaanse griep breekt uit. Maggie gaat met haar moeder mee om zieken te helpen, ondanks het aanvankelijke protest van haar moeder. Als Maggie een baby hoort huilen, denkt ze terug aan haar gestorven babybroertje. Kan zij dit kind helpen? Ze neemt het jongetje mee en besluit de waarheid over hoe en waar ze hem vond een klein beetje te verdraaien. Dat heeft (op de lange termijn) verstrekkende gevolgen voor het jongetje, voor Maggie en voor de hele familie Bright.

Confronterend actueel
In 2016 begon Susan Meissner na te denken over een boek over de Spaanse griep, schrijft ze in het nawoord. Wat ze toen niet kon weten, is dat dit boek in 2021 ineens confronterend herkenbaar en actueel is door de coronapandemie. De jonge Maggie helpt haar vader in het mortuarium bij het verzorgen van de doden, maar tijdens de uitbraak van de Spaanse griep moet er zó snel gewerkt worden dat het onmogelijk is alle doden de eer te bewijzen die ze verdienen.

Bovendien zorgt de angst voor besmetting ervoor dat er geen mogelijkheid is voor dierbaren om afscheid te nemen. Op een heftige, maar respectvolle wijze beschrijft Susan Meissner in dit boek hoe de lichamen van de overledenen letterlijk opgestapeld voor de deur van het mortuarium lagen en hoe de griep én de angst om zich heen grepen. Het boek is geschreven vanuit de jonge meiden Evelyn, Maggie en Willa en een enkel hoofdstuk vanuit hun moeder. Het boek is zeker niet kinderlijk, maar door dit perspectief geeft Susan Meissner een uniek kijkje in de tijd van de Eerste Wereldoorlog en de Spaanse griep in Philadelphia.

Puur, emotioneel en eerlijk
‘Het tegendeel van verdriet’ gaat niet alleen over de periode van de Spaanse griep, maar gaat verder als de meiden ouder zijn en op zoek gaan naar een levenspartner. Dan blijkt dat de dingen die ze meegemaakt hebben in hun jeugd bepalend zijn voor hun verdere leven. Ze hebben gezien hoe kwetsbaar het leven is en er lijkt maar één ding belangrijk te zijn: echt van iemand houden en echt bij iemand horen. De zussen weten dat zij bij elkaar horen en bij de baby die Maggie vond tijdens de Spaanse griep. Maar als vervolgens hun leven opnieuw op zijn kop wordt gezet, komen er allerlei pure emoties los, die voor velen herkenbaar zullen zijn.
Ondanks alle mooie emoties in dit indrukwekkende verhaal had ik toch het gevoel dat ik iets ‘miste’, maar ik kan er niet de vinger op leggen wat het was. Ik heb van Susan Meissner boeken gelezen die me meer raakten. Dit boek vond ik goed en ik kon met de personages meeleven, maar toch miste ik het gevoel dat ik écht tot diep in mijn hart geraakt werd.

‘Het tegendeel van verdriet’ van Susan Meissner is een roman over drie tieners die leven en werken bij en in het mortuarium, terwijl de Spaanse griep om zich heen grijpt. Het boek werpt een confronterend en emotioneel beeld op die periode van de geschiedenis. Een boek over liefde, over rouw en over jonge vrouwen die een toekomst opbouwen waarin hun verleden hen altijd bij zal blijven. Een prachtig boek dat ik geboeid las, maar waarin ik ook nét iets miste, waardoor het me wel raakte, maar niet tot in het diepst van mijn hart.

Meer informatie over Het tegendeel van verdriet

Koop ‘Het tegendeel van verdriet’ bij bol.com.

Titel: Het tegendeel van verdriet